野球のボールをバットで打ち、フライをあげた場面を想定しています.
左下隅にボールが,右下に野手が配置されています.
キーボードの十字キーでボールの軌道を変えることができます.
←→キーでボールの初速度が,↑↓キーで打ち上げの角度が変わります.
軌跡の表示はスペースキーでON/OFFできます.
Enterキーでボールが発射/再配置されます.
野手の位置はマウスドラッグで移動させることができます.
ボールを発射すると右側にバーが表示されます.
バーの長さは,野手からボールへの仰角のタンジェントの時間微分に比例しています.
野手が落下地点から離れているときはバーが増減し,逆に
落下地点にいるときはバーの長さはほぼ一定になります.
This application is like a baseball; imagine that you will catch a flying ball on the field. The green bar indicates the fielder.
You can manipulate the fielder by dragging it. The red trajectory arc represents the course of the ball and it can be
manipulated by using the arrow keys. “←→” keys are for the initial velocity, “↑↓” keys are for an angle of elevation.
You can turn on/off the trajectory arc by pressing the space bar. You can launch/replace the ball by pressing the enter key.
After the launch, a yellow bar will appear on the right. The bar length is in proportion with time differential of tangent of the angle of elevation from the fielder to the ball.
The bar length will be constant if the fielder is at the exact position. Although the drop point can be predicted mathematically like this, I don’t know whether the fielders use this method.